Көптеген жаңа автомобильдердің техникалық сипаттамаларында автомобиль цистернасын жоғары октан саны бар бензинмен толтыру ұсынылады. Бұл жанармай «Премиум» деп белгіленеді және, тиісінше, әлдеқайда қымбат тұрады.
Жоғары октанды отын кімге қажет?
Біріншіден, сіз жағдайға автокөлік туралы ұсыныстар берілгендердің көзімен қарауыңыз керек. Қазіргі уақытта АҚШ-тың жанармай нарығы бүкіл Еуропадағы нарықтан үлкен. Мысалы, АҚШ-тағы ең арзан жанармай құю станциясында отбасылық көлікті жоғары сапалы жанармаймен (АҚШ стандарттары бойынша 91 октан) толық толтыру 70 доллардан асады. Қозғалтқышыңызға ұсынылған жоғары сапалы отыннан арзанырақ сортқа ауысу сіздің шотты бір резервуарға кемінде 10-20 долларға азайтады. Мәселе мынада, мұны істеу керек пе?
Бұл туралы бірнеше қате түсініктер бар. Көптеген адамдар бұл отын «белсенді» және сіздің көлігіңізге қосымша қуат береді деп ойлайды. Тіпті тәжірибелі жүргізушілер жоғары октан оларға бір литр отынға көбірек километр береді деп сенеді, яғни бұл ақшаға тұрарлық. Дегенмен, шындық мынада, бұл «Премиум» бензинінің құрамында октаны бірнеше балл төмен отынға қарағанда пайдалы энергия жоқ.
Жоғары октанды бензиннің кәдімгі отыннан айырмашылығы мұнай өңдеу зауытында қолданылатын көмірсутектердің араласу қатынасында және зауытта отынға қосылатын қоспалардың құрамында. Бензин жерден алынған көмірсутектерден каталитикалық фракциялау және риформинг арқылы өндіріледі. Әдетте, мұнай өңдеу зауыттары өндірілген шикі мұнайды өңдегенде, үлкен көмірсутек молекулалары кішігірім молекулаларға ыдырайды. Қозғалтқыш ішіндегі көміртегі шөгінділерін азайту, жану сапасын жақсарту, коррозияны болдырмау және қозғалтқышты қыста іске қосуды жеңілдету үшін қоспалар қосылады. «Жоғары деңгейлі жуғыш заттар бензиндері» (BMW, General Motors, Honda, Toyota және Volkswagen компанияларымен келісілген ерікті стандарт) талаптарына сәйкес келетін жанармайлардың қоспалар пакеттерінде стандарттар талап ететін ең аз мөлшерден көп жуғыш заттар бар.
Тағы бір маңызды элемент - этанол. Олар оны октан санын көбейтудің арзан әдісі ретінде қоса бастады. Бірақ октандық көрсеткіштің өзі қозғалтқышқа кең таралған 10-дан 1-ге дейін қысу емес, 13-тен 1-ге дейін сияқты жоғарырақ қысу кезінде жұмыс істеу мүмкіндігін ғана береді.Сығу коэффициенті неғұрлым жоғары болса, цилиндрдегі температура соғұрлым жоғары болады. Және ол неғұрлым жоғары болса, қозғалтқыштың тиімділігі мен меншікті қуаты соғұрлым жоғары болады. Қарапайым сөзбен айтқанда, сығымдау күштері жоғары қозғалтқыштар бар, олар күштірек және олар шын мәнінде тек жоғары октанды бензинмен жанармай құю керек.
Сынақтар қалай жүргізіледі?
Этанол литрге есептегенде бензинге қарағанда энергия тығыздығы төмен болса да, оның зертханалық октан саны (RON) айтарлықтай жоғары. Айта кету керек, бұл Америкадағы жанармай құю станцияларында көретін октандық рейтинг емес. RON саны айнымалы қысу коэффициенттері бар арнайы қозғалтқыштарда жүргізілген зертханалық сынақтардың нәтижесі болып табылады. Жанармай сынауында қозғалтқыш «соққылай» бастағанға дейін қысу коэффициенті көтеріледі, яғни цилиндрдегі жанармай енді біркелкі жанбайды және оның орнына ұшқыннан шыққан ұшқын оны тұтандырмай тұрып жарылады. Бұл орын алатын цилиндрдегі қысым кейінірек қозғалтқыш эталондық отынмен (октан мен n-гептан қоспасы) жұмыс істегенде қол жеткізілетін қысыммен салыстырылады. Екі қысу қысымының арақатынасы сыналатын отынның RON нөмірін береді. Жанармайдың жүктеме кезінде түртуге қарсы тұру қабілетін өлшеудің ең жақсы жолы - мотор октандық саны (MON) сынағы. Бұл ұқсас сынақ қозғалтқышын пайдаланады, бірақ қыздырылған отын қоспасын береді, қозғалтқыштың жоғары жылдамдығын пайдаланады және ауыспалы тұтану уақытын пайдаланады.
Бұл тестілеу нақтырақ шарттарды пайдаланатындықтан, MON рейтингі әдетте RON рейтингінен сегіз немесе он ұпай төмен. Еуропада сорғыдағы октан саны жай ғана RON болып табылады. Америка, керісінше, RON және MON орташа мәнін пайдаланады, ол AKI (анти-кnock индексі) деп аталады. Осылайша, Англиядағы тоқсан жеті октандық «қорғасынсыз» Америка Құрама Штаттарындағы премиум бензиннің тоқсан бір октанына шамамен сәйкес келеді. Қандай сынақ болса да, бұл қозғалтқыштың соғуын кез келген жағдайда болдырмау керек. Бұл жалғаса берсе, ол қозғалтқыштың істен шығуына әкелуі мүмкін.
Соққы мен детонация цилиндрдегі ауа-отын қоспасы сығымдау инсультінің жоғарғы шегіне жеткенге дейін өздігінен тұтанған кезде, жоғары қарай қозғалатын поршень газдар қабырғасымен кездеседі. Газдар жарылыс нәтижесінде тез кеңейіп, поршеньді кері күшпен қайтаруға тырысады. Қозғалтқыш поршенін артқа қайтаруға кенет әрекеттен туындаған кернеу поршеньдерді, шатундарды және иінді білік бөліктерін бұзу үшін жеткілікті болуы мүмкін.
Бұған жол бермеу үшін жоғары сығымдау қозғалтқыштары жарылғыштығы аз көмірсутектер қоспасын пайдаланады. Этанолдың өздігінен тұтану температурасы 362 C, ал бензин қоспаға байланысты 246 C пен 280 C аралығында ешқандай ұшқынсыз тұтанады. Осылайша, бензинге аздап этанол қосу арқылы қоспаның қысу процесінде пайда болатын температурадан жанып кетуіне жол бермеу үшін өздігінен тұтану температурасын көтеруге болады.
Қозғалтқыштың жұмыс істеу процесін түсінгеннен кейін, автомобильге әдеттегі бензинді құю абайсыз шешім болып көрінеді, әсіресе оның қозғалтқышы отынның қысу күші жоғары болса. Бірақ шын мәнінде, барлық заманауи автомобильдер соққыларды анықтайтын және детонация қаупі кезінде ұшқын беру жүйелерін бірден баяулайтын сенсорлармен жабдықталған. Қоспаның тұтануының кешігуі поршеньді төмен қарай жылжытуға мүмкіндік береді, камераның кеңеюімен тұтану пайда болған сәтке дейін уақыт бойынша қозғалады. Бұл газдардың кеңеюі үшін цилиндр басындағы қосымша кеңістікті қамтамасыз етеді. Осылайша, бұл олардың деструктивті әсерін азайтады және қозғалтқыштың қызмет ету мерзімін арттырады.
Ұсынылған немесе қажет пе? Айырмашылық бар болып табылады!
Егер автомобильдің нұсқаулығында «Премиум» жанармай «ұсынылады» (және анық жазылмаған - «міндетті») болса, онда заманауи қозғалтқыш төмен октанды отынмен біркелкі жұмыс істеу үшін автоматты түрде еш қиындықсыз реттеледі. Тұтану баяулауына байланысты қозғалтқыш, әрине, аз қуатты болады және жанармай шығыны сәл жоғары болуы мүмкін. Бірақ жанармайдың көп жұмсалуы жанармай құю станциясындағы үнемдеуден асып түсуі мүмкін.
Бірақ қымбат отынмен қалудың бір себебі – бұл отын түрімен атмосфераға шығарылатын шығарындылардың қандай болатынын ешкім айта алмайды. Көлік құралдарының барлық шығарындыларын сынау ұсынылған жанармай сыныбын пайдалана отырып жүргізіледі. Заманауи бүрку жүйелері ЕВРО 4-5 талаптарына сәйкес отын-ауа қоспасын дайындайтынына қарамастан, егер автомобиль үнемі әдеттегі отынмен жұмыс істейтін болса, шығарындылар қаншалықты өсетіні белгісіз. Премиум бензиннің құрамында қоршаған ортаны қорғауға көмектесетін ең жақсы қоспалар пакеті бар.